Zacusca a la Mama Mare

Astazi m-am trezit melancolica si lenesa. 🙂 Exact asa!

Vreau sa stau si sa  visez cu ochii deschisi. Asadar, am plecat cu gandul la aromele copilariei iar pentru ca stomacul meu isi cere drepturile, iar eu nu am dispozitia necesara ca sa imi pregatesc o masa sofisticata, deschid frigiderul si scot delicatesa suprema: Zacusca.

Am intins-o pe o felie de paine de casa (prajita evident) alaturi de ceva legume proaspete, si tanana : brunch-ul meu a fost servit.

Acum, trebuie sa recunosc ca aceasta a fost cea mai laudata reteta pentru 2016. Si daca stau bine sa ma gandesc, ar putea castiga detatasat premiul pentru Cea Mai Buna Zacusca.

Reteta o am de la Mama Mare, iar gustul acestei minuni l-am cautat multi ani, in multe magazine si case. Totusi, niciunde nu l-am regasit oricat de mult am cautat. Nu stiu daca aroma e data de dragostea bunicii pentru mancarea buna sau de magia pe care o declansa in bucatarie. Cert e ca m-am ambitionat, si in toamna anului care tocmai a trecut am pregatit-o.

Am facut cea mai buna alegere! Pana acum prieteni, colegi si membrii ai familiei mi-au laudat Zacusca si au spus ca e: The best one! Ba chiar am primit cereri pentru reteta iar cei mai pofticiosi borcane extra.

Asta e semn clar: in 2017 urmeaza sa pregatesc o portie dubla. 😀

Zacusca a la Mama Mare

Ingrediente:

5 kg Vinete

3 kg Ardei Kapia

2 kg Gogosari

1 kg Ceapa alba

1 l ulei Floarea soarelui

800 gr bulion ( sau pasta de rosii)

2-3 frunze dafin

3 linguri zahar

Sare si Piper dupa gust

Preparare:

Se coc gogosarii, ardeii si vinetele. Dupa coacere lor, se presara sare iar legumele se lasa acoperite cateva minute pentru o curatare mai usoara. Odata decojite, se pun la scurs timp de cateva ore pentru a evita gustul amar.

Taiati ceapa pestisori si caliti-o in aproximativ 200 ml ulei. Lasati-o sa se raceasca iar apoi tocati-o cu faimoasa masina de tocat.

Vinetele, ardeii si gogosarii scursi se trec si ei prin masina de tocat.

Intr-o cratita suficient de mare se unesc toate ingredientele: ceapa, ardeii, gogosarii si vinetele, bulionul plus restul de ulei. Adaugam condimentele: sarea, piperul, foile de dafin si lingurile de zahar.

Lasam totul sa fiarba incet, pentru aproximativ o ora/doua, pana cand se ridica uleiul la suprafata.

Important: pentru ca toate ingredientele au fost coapte, s-ar putea ca timpul de preparare sa fie redus. E important totusi sa o fierbeti bine ca sa evitati fementarea.

Odata fiarta, zacusca se pune in borcane sterilizate si se fierbe in dunti, pentru inca o ora. Astfel va puteti bucura de o zacusca bine conservata, pentru lunile lungi de iarna.

Pont: zacusca se poate pune in pungi la congelator in cazul in care nu aveti spatiu de depozitare. Totusi, e bine sa o mai fierbeti putin dupa ce se dezgheata ca sa evitati un preparat usor apatos.

Enjoy!

Leave a Reply

